Het lijkt zo lang geleden

12 februari 2023 - Heemskerk, Nederland

Nog tien nachtjes slapen en dan mag ik weer. Met teachers4teachers naar Kenia. De tweede keer als projectleider van de VO-tak. En nu echt, want er gaan 10 deelnemers uit het VO mee! 10! Wat een succes! En wat spannend. Want nu ga ik dus echt doen waar ik voor gevraagd ben. Ik voel me intussen helemaal thuis bij het bestuur van T4T hoor, maar ik weet nog lang niet alles. En een groepje VO docenten leiden heb ik zelfs nog nooit gedaan. Dus spannend. Maar ik denk dat ik het kan! 😊Ik heb er in ieder geval héél veel zin in. Echt: ik kan niet wachten.

Het lijkt zo lang geleden namelijk dat ik in Kenia was. Terwijl dat helemaal niet zo is. Het is namelijk maar 4 maanden geleden. Maar er is ondertussen zoveel gebeurd, dat het wel heel lang lijkt.

Het werven van de VO-docenten bijvoorbeeld. Van mijn eigen bestuur, het SVOK, zouden er al (voor de laatste keer helaas) drie docenten meegaan. Daar kwam er nog één bij. En mede bestuurslid Ria kreeg het voor elkaar dat er van haar bestuur (Scholen aan Zee) ook 4 docenten mee mochten. Dat is bijzonder, want dat bestuur is een aantal jaar geleden gestopt! Geeft ook hoop voor de toekomst, want wie weet komt het SVOK ook ooit terug. Verder nog Renske. Die heb ik ontmoet tijdens mijn Albanië reis van vorig jaar en daar enthousiast gemaakt. Heel blij mee! En met Jonus uit Brabant hebben we ineens een groep van 10 docenten.

Dat betekent namelijk 5 zones waarin we workshops gaan geven en scholen bezoeken. Met T4T werken we in de provincie Kwale. Workshops geven we in zones. Een T4T facilitator stelt dan zijn school beschikbaar en nodigt docenten uit de omgeving uit. Elke school mag twee docenten afvaardigen. Met 10 docenten kunnen er dus 5 workshops gegeven worden. En dat is echt heel goed nieuws voor het VO in Kenia. In oktober had ik al afgesproken met Bayah, Eliud en Martin en daar komen nu nog twee HOD’s bij (Head of Departments, dit zijn dus de facilitators, snappen jullie het nog?). Veel app contact met deze mannen, heel leuk!

Naast het app contact met ‘mijn’ VO mannen, was er ook nog de wijn actie in november. Ik ben niet zo van de sponsoracties. Maar dit is wel een heel goed doel natuurlijk. Dit is mijn doel namelijk. En dit is met wijn 😊.

Het bleek een verrassend leuke actie met vooral een prachtige rondbrengochtend. Het werd namelijk een ochtend met verhalen. Verhalen over vroeger en nu. En oude en nieuwe contacten. Van mijn ouders naar Corina Steenstra, die vroeger bij ons in de buurt woonde en waarmee ik nu nog steeds via Facebook contact heb. En toen naar Marieke Verouden. Woonde ook bij mij in de buurt en zat bij mij op de middelbare school. Nooit meer gezien daarna (behalve vluchtig natuurlijk.) En toen naar mijn al honderd jaar vriend Annemieke. En daarna nog naar tante Doet, die (zonder mezelf tekort te doen) een nog groter ontwikkelingssamenwerking en onderwijs hart heeft dan ik. Oh en tot slot nog bij zus langs. En overal koffie. Maar enorm to meet and to connect dus. Daar hoef je dus niet altijd voor naar Kenia, kan ook gewoon hier.

Nu alweer de twee voorbereidingsdagen achter de rug. Hele leuke, spannende dagen waar we al helemaal in de sfeer kwamen en waar ik wederom heel veel energie van kreeg. Maar het is ook wel heel spannend hoor! Wát een grote groep hebben we mee! Maar ook wát een leuke, enthousiaste, allemaal bijzondere mensen. Ik heb er weer zó’n zin in (oh had ik dat al gezegd?)

Ben benieuwd of ik het hectische leven hier snel los kan laten en inwisselen voor het ook heus wel drukke, maar op de één of andere manier niet hectische leven daar.

Nog 10 nachtjes slapen!

1. Andrea:
    12 februari 2023
    Aftellen maar, veel plezier alvast! X
  2. Manon:
    12 februari 2023
    Spannend Marlies! Nog nooit gedaan, maar ik weet zeker dat jij dit kunt!! Veel succes en vooral genieten!
  3. Annemieke:
    Trots op jou vriend! En we gaan weer met je meelezen, nog 10 nachtjes slapen 😁
  4. Patrizia Duin:
    Veel succes en plezier!!!💋💋💋
  5. Sjaukje:
    12 februari 2023
    Heeeeel veeel plezier. Het lijkt erg lang geleden dat we samen op reis zijn geweest!
  6. Karlijn:
    Heel veel plezier & succes Marlies! 🙌💕T4T
  7. Jantine:
    12 februari 2023
    Mooi geschreven weer, zus. Inderdaad, aftellen. Wat een feest. Alleen de zon al! Maar ja, daar kwam je natuurlijk niet voor. 😄
  8. Elsa:
    12 februari 2023
    Wat leuk en spannend weer!! Maar zo dankbaar om dit te mogen doen lijkt mij. Geniet er strak weer van en je kunt dit!!
  9. Martine:
    Wat gaaf weer Marlies!
    Leuk om de verhalen weer te mogen lezen!
  10. Paula:
    12 februari 2023
    Wens je heel veel succes, aan het enthousiasme zal het niet liggen.
    Wat een prachtig verslag.
    Geniet ervan.
  11. Ans:
    12 februari 2023
    Wat fantastisch lieve Marlies.
    Heerlijk voor je en wat weer een mooie belevenis voor je in het verschiet. Geniet ervan. En ja we gaan je weer volgen. Prachtig dat dat allemaal mogelijk is. Fijne voorbereiding hoor💋
  12. Vaders:
    12 februari 2023
    Nog even dan. “Time fly’s”. Voor je het weet is het zover. Geen wintersport, dan maar de zon en een heel andere omgeving.
  13. Martina Vuyk:
    12 februari 2023
    Dank voor jouw verhaal, boeiend van de eerste tot de laatste letter. Jouw enthousiasme spat ervan af. Als ik me niet vergis heb je er zin in. 😉Pipi Langkous is jouw tweede naam dus je gaat het weer gewoon maken.
    Hugs, Martina 👋
  14. Mirjam:
    12 februari 2023
    Heel veel succes, mooie zinvolle workshops en bovenal veel plezier wens ik jou! Ga je weer volgen hoor, leuk!!🌺
  15. Diana:
    13 februari 2023
    Zo leuk om weer samen te gaan! T4T friends forever! 😀
  16. Bart:
    13 februari 2023
    Super dat je dit doet! succes en ook veel plezier daar
  17. Marieke:
    14 februari 2023
    Jeetje, je bent heel Castricum en omstreken afgegaan, wat gaaf om te zien!!!!
    Heel veel plezier, succes en inspiratie gewenst!!
    Enne, wie weet, ben ik er volgend jaar bij. Ik blijf je volgen!
  18. Carolien Raadgers:
    16 februari 2023
    Wat beschrijf je dit heerlijk! Tot woensdag, ik heb er ook zoooooo'n zin in!!! 🤩🙌🇰🇪
  19. Yindee Sahit:
    22 februari 2023
    Veel plezier Mevrouw Wentink!