Wat een prachtige finale en wat een prachtige reis was het weer.

6 maart 2023 - Heemskerk, Nederland

Weer thuis. Toch. Beetje (erg) wennen en ook wel weer lekker. Nu terugkijken op een fantastische reis. Want dat was het. Afgesloten afgelopen zaterdag met de Final Celebration en een laatste evaluatiebijeenkomst met een lach en een traan. Ik besef het nog niet allemaal, maar dat hoeft ook niet. Mijn hoofd zit vol met beelden en ervaringen en daar komt steeds iets van terug. Ik hoop maar dat ik dat nog lang vol en vast kan houden.

Zaterdag was dus een hele mooie dag. Wát een toetje. In onze mooiste kleren gingen we in de ochtend naar Forest Lost (een conferentiecentrum) om onze ontmoeting te vieren. Alle workshopdeelnemers zijn daar uitgenodigd. En komen ook echt. Soms van heel ver. Alle groepen presenteren zichzelf en onze Nederlandse deelnemers krijgen allerlei cadeautjes. De eerste ontmoeting tussen de Kenianen en de Nederlanders was weer hartverwarmend om te zien. Zoveel blije gezichten en knuffels. En een bepaald moment stonden 700 onderwijsprofessionals samen op het veld op Jambo te dansen. Prachtig! Leek wel een festival. Een klein traantje bij mij toen één van mijn VO duo’s opkwam. Die zeiden van te voren dat ze niet zo van de energizers waren. En werkvormen vonden ze ook wel lastig. Maar dat is helemaal goedgekomen. En wat waren ze nu toch aan het meedansen en stralen met hun Keniaanse collega’s. Wat een verbinding, wat een succes!

En dan ’s avonds in het hotel onze laatste bijeenkomst met de groep. Daniëlla en ik verzorgden twee complimenten oefeningen. Bij de eerste mochten de deelnemers een lootje en trekken en daarbij een complimenten kaartje uitzoeken en die persoonlijk aan de andere deelnemer overhandigen. Bij de tweede kregen ze een bordje op hun rug waar iedereen wat positiefs op mocht schrijven. Was heel leuk. Ook voor onszelf, want wij deden natuurlijk ook mee. Maar daarvoor was misschien nog wel een mooier moment. Voorzitter Jan sprak eerst al de groep toe en bedankte iedereen voor de prachtige reis. Dit was voorbereid. Maar hierna nam deelnemer Jonus ineens het woord en bedankte ons als bestuur. En ze hadden ook nog eens een mooi bordje laten maken als cadeautje. Die had ik niet aan zien komen. Tweede traan van de dag 😊.

En nu ga ik nagenieten en landen. Terugdenkend aan een heel bijzondere reis. Ook voor mij weer. Wát een grote groep hadden we mee en wát is er evengoed een hoop verbinding ontstaan. En ik heb opnieuw weer zoveel nieuwe facetten van mijn T4T leren kennen. Twee dagen ECD bijvoorbeeld. Een dag op bezoek bij de kleuterschool unit in the middle of nowhere en de dag erop naar de lerarenopleiding waar nieuwe kleuterdocenten werden opgeleid. Met Michiel mee om de schoolleiders opleiding te leren kennen. En dan ‘mijn’ VO tak. Wat was het leuk en bijzonder. En wat hebben ze het goed gedaan. Er zijn nog een hoop challenges te gaan hoor. Bijvoorbeeld de invoer van de Junior Secondary School. Docenten moeten ineens lesgeven aan voor hen basisschoolleerlingen (bovenbouw basisschool was hier onze onderbouw van de middelbare school) en daar ook nog eens een extra vak bijgeven. Ze voelen zich hier onvoldoende op voorbereid. Hopelijk hebben wij een klein beetje van deze zorgen weg kunnen nemen. Een klein beetje maar natuurlijk, maar daar zijn we al heel blij mee. En dan de VO-groep op zich. Zoveel verschillende karakters die toch als één groep woensdagavond bij de projecten presentaties haarscherp het middelbaar onderwijs in Kenia neer wisten te zetten. Trots!

Ook trots op hoe ik me steeds beter voel in mijn nieuwe rol als bestuurslid en leider van de VO-tak. Ik krijg de hele dag al berichtje binnen van deelnemers. Dat ik positief en enthousiast ben en toch een ook een serieuze boodschap kan brengen. En dat ik hartelijk en oplettend ben. Michiel had mijn naam getrokken en gaf me het kaartje ‘alert’. De groep zien en in de gaten houden. Even opscheppen is dit hoor, maar hier ben ik allemaal zó blij mee. Echt ik vind het af en toe echt nog wel spannend allemaal en dit soort berichtjes geven me zoveel zelfvertrouwen. Geniet ik ook van. Is niet te merken hè? Maar wat heb ik weer genoten! 😊Gelukkig mag ik in oktober weer. Nu al zin in.

En dan was dit alweer mijn laatste blog. Dankjulliewel weer voor het lezen en jullie superlieve en leuke reacties. In oktober ga ik gewoon weer verder. Tot dan. Tot Kenia. Tot teachers4teachers

1. Paula:
    6 maart 2023
    Wat een super mooi verslag Marlies.
    Zo trots op je. Geniet nog lekker lang na, en op nasr weer veel mooie ervaringen.
    Deze zitten alvast in je geheugen.
    Liefs Paula.
  2. Vaders:
    6 maart 2023
    Nou, weer een mooi afsluitend verhaal. Een intensieve week is succesvol afgesloten. Op naar nieuwe avonturen, maar eerst weer "gewoon" een tijdje aan het werk in de eigen omgeving. De ervaringen die je opgedaan hebt in Kenia mag je weer meenemen. Ervaringen buiten de eigen lesomgeving, relativeren je werkzaamheden hier.
    Eigenlijk zou iedere leraar eens buiten zijn eigen schooltje moeten kunnen kijken. Maarja, dat wil en kan niet iedereen. Welkom thuis Marlies.
  3. Doeteke Walda:
    6 maart 2023
    Wát een goeie typering van jou: alert. Mag je inderdaad gewoon trots op zijn. Enthousiast, mensen ‘meenemen’, en dan toch: alert. Kijk, met zo iemand kun je bruggen bouwen!( of iets anders…) Supertrots op jou😘
  4. Daniella:
    6 maart 2023
    Wat een mooi verslag! Je weet het zo mooi te omschrijven. Ik ben weer helemaal daar! Wat een fantastische reis hebben we gemaakt en wat was ik blij met jou aan mijn zijde! Bedankt voor je begeleiding in mijn nieuwe rol binnen T4T. Samen voelde het minder spannend. Je enthousiasme werkt aanstekelijk. Je bent een echte verbinder, dus terecht al die complimenten. Lekker nagenieten nu. Doe ik ook 😉
  5. Marjolein:
    6 maart 2023
    Je mag met recht trots zijn. Op jezelf, op je meereizende collega's en op de collega's in Kenia. Dat jullie inzet maar als een grote vlek mag verspreiden in heel Kenia. Dat zou toch prachtig zijn.
  6. Maaike Lammers:
    Hee Marlies!
    Wat een topper ben je zeg! Heel gaaf weer, wat je daar hebt gedaan. Ik volg je graag weer via deze weg in oktober ;)
  7. Elsa:
    6 maart 2023
    Wat heb jij een mooie, dankbare en intense periode meegemaakt! Zo ontzettend genieten op alle fronten. En dat je daar zelf een onderdeel van heb mogen zijn, maakt het nog specialer. Je mag super trots op jezelf zijn en die veren in je kont zijn meer dan terecht. Daar mag je best van genieten. Maar ben wel blij dat je weer thuis bent hoor😘
  8. Manon:
    6 maart 2023
    Mooie verhalen weer Marlies! Deze zit weer in de tas en in oktober mag je gewoon weer. En ja, al die complimenten doen natuurlijk ontzettend goed, daar kun je wel weer een tijdje op teren. Fijn dat je weer thuis bent😇
  9. Jantine:
    6 maart 2023
    Naast al je werk daar, kun je ook wel als blogger beginnen hoor. Echt, je verhalen lezen heel prettig en zijn mooi om te lezen. Zo neem je ons mee naar een andere wereld. Ook dat doe je goed! Kus, zus.
  10. Ans:
    7 maart 2023
    Lieve Marlies.
    Toch nog een woordje ook van ons toe.
    Ook dit sluitstuk is weer een SUPER mooi verslag.
    Het blijft genieten om je verhaal te mogen lezen.
    Heerlijk.
    En wat ben jij een TOPPER.
    Wat Elsa zegt: jij mag ZEKER die veren van harte ontvangen. En er ook van genieten.
    Voor jou is dit allemaal een hele ervaring. Maar ook voor de mensen daar in Kenia is het een voorrecht om jou te leren kennen en gebruik mogen maken van al je kennis.
    FANTASTISCH.
    Nogmaals dank dat je ons weer mee nam op je reis.
    We 👀 kijken nu al uit naar oktober.
    Maar je hebt hier ook e.e.a.te doen.
    Dus succes met ALLES. En geniet lekker na.
    Dat mag ook best eens met een heimee traantje.
    Warme groet van ons, Ans en Willem.
  11. Diana:
    11 maart 2023
    In Kenia geen tijd gehad om je blog te lezen. Nu ben ik weer even helemaal terug door je verhalen! Heerlijk! Mooi om je in 2017 als deelnemer en nu als officieel!!! bestuurslid mee te maken. Een rol waarin je groeit, maar waarbij je ook gelukkig heerlijk jezelf blijft! Daar proosten we met een wijntje op! T4T friends forever! X