Final celebration, beetje huilebalk en terug naar huis.

27 februari 2017 - Diani Beach, Kenia

Dat was het dan, ik ben weer thuis, en nu bezig met mijn allerlaatste blog. Vanochtend om half 7 geland op Schiphol, maar in mijn hoofd nog lang niet geland. Want was het te gek!

Vrijdag de laatste lessenbezoeken gehad en vrijdagavond iedereen i.p.v. dat te vieren best wel vroeg naar bed. Helemaal op waren we, en ik ook. Alsof het nu volbracht was. Maar dat was niet zo want de final celebration op zaterdagochtend stond nog op het programma. Alle basisschool regio's en de middelbare scholen docenten nog één keer samen in een soort van afscheidsceremonie feest.

Wij waren er om 9 uur en ik dacht niet dat Lulu High zou komen, want die hadden al gezegd dat ze iets anders hadden. Gelukkig zag ik wel Madame Beta van Menzamwenye primary en ook nog de headteacher die me op onze eerste basisschool onvoorbereid voor die gigantische groep had gezegd. Die heb ik uiteraard even de waarheid verteld! (Nee hoor, manse apen praat. Alleen maar handen geschud en gezegd hoe jammer het toch was, dat we daar niet konden komen, haha.)

Maar hoe te gek, dat om 10 voor 10 toch nog drie leraressen van Lulu High binnen kwamen. Waaronder mijn nieuwe biologie docente vriendinnetje! We moesten optreden, dus er werden ogenblikkelijk twee nummers uitgekozen en een klein dansje ingestudeerd en toen kon het programma beginnen.

Alle groepen presenteerden zich door middel van dans en een lied (en de school van Annelies zelfs door een gedicht) en de Nederlandse teachers kregen cadeautjes van de Keniaanse docenten omgehangen. Ook Roel en ik. Eerst met vrolijke harde muziek de binnenplaats opdansen en tijdens die binnenkomst kregen we een doek (en Roel een shirt) en een armband omgehangen. Daarna onze liedjes. Beetje jammer dat de presentator ons optreden waarschijnlijk niks vond (of ons groepje te klein), want hij bleef ons maar bedanken, dus niemand kon wat van ons lied verstaan :). Maar de ervaring was er niet minder om. Wat een vrolijkheid.

CadeautjesDansje en zingen

Na onze optredens waren er toespraken, waarvan die van de Deputy County Director van Kwale county (de regio waar wij zaten) de absoluut mooiste was. Het begon met: God created human beings en after that he created teachers. Hij kon echt heel mooi spreken over hoe belangrijk leraren zijn en dat zij echt degene zijn die het verschil kunnen maken. Zonder leraren geen toekomst. Dus zonder ons. En toen moesten we de handen vasthouden van onze buren en tegen elkaar: "You are a teacher", zeggen. En: "You are important". Hier in Nederland zou dit de slappe lach opleveren en klinkt dit natuurlijk te klef voor woorden, maar nu zat ik daar met mijn Keniaanse collega's en we waren ook echt collega's. Echt weer tranen in mijn ogen (ook weer heel weinig geslapen hè?). Dus dit neem ik mee van deze reis. Leraar zijn is een belangrijk beroep, waar we best een beetje trots op mogen zijn. En het maakt niet uit of je nou leraar in dit rijke Nederland of in het veel armere en primitievere Kenia bent. We are all teachers.

Hiermee ga ik eindigen.

Het was een pracht reis. Nu bijkomen, bijslapen en landen. Hopelijk niet te snel.

Kwaheri!! (tot ziens)

xxMarlies

1. Bart & Miriam:
    Mooi avontuur!! Nu lekker bijkomen
  2. Saskia Keyer:
    27 februari 2017
    Het zit erop! Maar wat een belevenis!
    Om nooit te vergeten.
  3. Frans Heine:
    27 februari 2017
    Deze ervaringen pik je maar weer mooi mee. Gelukkig weer zonder kleerscheuren thuis. Inderdaad: wij kunnen als docenten het verschil maken. Tot morgen.
  4. Marcella:
    Lief vriendinnetje!
    Wat een fantastisch avontuur heb jij weer mee mogen maken! Heb genoten van je verhalen en kan niet wachten tot ik ze in 'reallive' mag horen!
    Nu eerst lekker uitrusten en hopelijk kan je nog lekker lang nagenieten van al het moois wat je hebt mogen mee maken in Kenia!
    We are all teachers, maar jij bent een van de weinige teachers die deze ervaringen heeft mogen opdoen! xxx
  5. Manon:
    27 februari 2017
    Wat een fantastische verhalen, die pikken ze je niet meer af! Nog even nagenieten, uitrusten en bijslapen en dan morgen weer aan de bak!
  6. Diana Langeslag:
    27 februari 2017
    Wat was het bijzonder! Je hebt het levendig verteld in je mooie blog! (met foto bovenaan, goed gedaan, haha!) Geweldig ook om jou te leren kennen! X
  7. Maaike:
    Mooie ervaring Marlies!
  8. Peter:
    27 februari 2017
    Mooi hoor! Goed verhaal en nuttig werk
  9. Jantine:
    27 februari 2017
    Wauw, mooi geschreven zus. Mooie opsteker. Kunnen we allemaal weer van leren. Welkom thuis! Kus, zus.
  10. Soraya:
    27 februari 2017
    Welkom terug! Ik heb van je updates genoten!
  11. Kristl:
    27 februari 2017
    Wat kan jij leuk schrijven, Marlies! Ik heb jouw bijzondere onderwijservaringen met veel plezier gelezen. Welkom terug :-).
  12. Charlotte:
    1 maart 2017
    Wauw wat een mooi verhaal van je bijzondere avontuur. Je beschrijft het zo mooi. Heb ervan genoten je stukjes te lezen.
  13. Maaike Lammers:
    Lieve Marlies,
    Wat fijn dat je weer veilig thuis ben!
    Leraren met zoveel empathie als jij (want zo noemen we dat huilebalkige gedoe van jou) moet de wereld hebben!
    Liefs,
  14. Joyce: