Over een speech houden voor 328 meisjes en al is het er maar één

23 februari 2018 - Diani Beach, Kenia

Driehonderdachtentwintig meiden dus. Hoe dat zo kwam? Dat wisten we zelf ook niet zo goed, maar het gebeurde zomaar. Donderdag is de op één na laatste officiële met de scholen werkdag (wat gaat het snel, wat gaat het snel…) We gingen opnieuw naar een school aan de rand van het gebied. Wat gaaf is dat toch! De wegen waar je over rijdt zijn soms niet eens officiële wegen, ze zijn niet op een kaart te vinden in ieder geval. En als het regenseizoen is, dan zijn voertuigen niet mogelijk, zei onze chauffeur vandaag. Die had het trouwens zwaar. Bij elke kruising werd de weg gevraagd en wij dachten dat we er nooit zouden komen. Maar de Kenianen helpen elkaar dus na 3 uur stonden we gewoon bij Mnyenzeni sec. (ik kan de naam ook niet uitspreken.) Een school met ruim driehonderd meiden en zo’n vierhonderd jongens (uiteraard in gebouwen een eindje bij elkaar vandaan). Eén van de grootste probleem op de middelbare scholen is het uitvallen van de meisjes. Er hangen jongens op brommertjes rond (zo vertelde de principle van vandaag) en die verleiden de meiden, die vervolgens zwanger worden en van school gaan. Super zonde natuurlijk en dus een groot probleem. Dus vroeg de directeur ons in het kennismakingsgesprekje of wij naast de lessenbezoeken ook een meeting met de meiden wilden hebben, zodat wij konden laten zien dat als je je school afmaakt, je succesvol kunt worden. Je kunt zelfs leraar worden als vrouw (hahaha 😊😊😊).

Nou, dat leek ons wel heel leuk, met een groepje meiden discussiëren onder de mambo boom, of in een lokaal. Dit ging iets anders. Want nadat we alle twee weer een te gekke les geobserveerd en nabesproken hadden zei de principle dat de meiden er klaar voor waren. Leuk! Maar toen we de hoek omliepen naar de meiden toe bleek dat ALLE meiden van de HELE SCHOOL op ons zaten te wachten. Whaaaaaah, maar dát hadden we niet verwacht. Even slikken was dat. En oh ja, dit is Kenia. Hahaha. Toen hebben we maar met 328 meiden dezelfde energizer gedaan als dinsdag met de 44 leerlingen (ja ja we zijn nu los, kom maar ook met al die leerlingen, wiggle wiggle all over the place) en daarna probeerden we een vraaggesprek. Dat ging natuurlijk niet in zo’n grote groep. Het is doodeng om ineens met zoveel schoolgenoten om je heen persoonlijke vragen te beantwoorden. Hadden we ook wel van te voren kunnen bedenken maar we hadden nooit over deze situatie nagedacht (hoe dan?). Dus toen toch maar een korte speech over doelen hebben in je leven (van Annemiek) en over weinig vrouwelijke docenten op deze school en dat deze meiden dus hun school af moesten maken want dan konden ze ervoor zorgen dat zij dan de nieuwe vrouwelijke docenten werden (van mij...). Heel gaaf en onverwachts. Weer een ervaring rijker!

Zo lijkt het nog te gaan maar het waren er echt 328!

Vervolgens na een stafmeeting waarin we echt met onze Keniaanse collega’s in gesprek gingen over de verschillen en vooral overeenkomsten tussen Nederland en Kenia, weer 3 uur in de auto terug. Dit keer langs een andere weg en af en toe door riviertjes. Haha. Wat een avonturen maken wij mee in de auto!

Morgen gaan we bij een basisschool langs. De middelbare scholen hebben allemaal ‘games’  (een soort sporttoernooi tussen de scholen onderling) en dat is natuurlijk wel heel leuk voor ons om mee te kijken, maar niet zo nuttig qua teachers4teachers. Dus naar een basisschool. Misschien eentje wat meer in de buurt. Wel lekker na al die avonturen in het binnenland (hoewel dat echt echt echt te gek was, maar nu misschien wel even lekker iets minder lang in de auto…)

Wat een verschil

Vandaag (vrijdag) dus naar een basisschool. We mochten een uurtje later vertrekken (heel lekker) en hoefden ook minder lang in de auto te zitten (ook heel lekker). Nu een hele andere kant op richting Tanzania, dus ook dat anders dan anders. Na wederom een prachtige (nu veel kortere, ruim een uur durende) rit kwamen we aan bij de basisschool waar we niet welkom bleken te zijn. Ze hadden examens. Die hadden ze juist uitgesteld voor de bezoeken van teachers4teachers maar nu waren ze toch echt begonnen. Dat was even een tegenvaller. Wij Ria van het bestuur bellen en die regelde via onze Keniaanse directeur vrij vlot een andere school. Dat bleek een school diep in de heuvels te zijn, erg afgelegen en erg arm. Weer een avontuur. Zó anders! En een les observeren bij groep 3 is toch ook heel anders dan een les aan 17 jarigen.. En stoffig!! Het uniform daar was baksteenkleurig oranje en ik hoorde er aan het einde van de dag helemaal bij. Leuke actieve les in groep 3 gezien en een uren durende (35 minuten maar, maar toch) veel minder actieve les in groep 8.

Veel armer dan we tot nu toe gezien hebben

En nu is het ineens klaar. Heel gek. Verslag is ingeleverd, al het officiële T4T werk is klaar dus je zou denken dat we nu allemaal feestend aan de bar zouden hangen. Nou mooi niet. Iedereen helemaal op en rustig om mij heen aan het appen in de wifi-zone. Haha. Wist ik gelukkig nog van vorig jaar. Het is ook echt wel heel intensief allemaal. Denk dat ik pas thuis weer ga beseffen wat ik allemaal heb meegemaakt in een korte tijd. En misschien hebben we ook wel wat bereikt. Die meisjes bijvoorbeeld. Als er maar één gedacht heeft: dat wil ik ook, ik ga studeren en leraar worden… Of één docent misschien blijft proberen af en toe een activerende werkvorm te gebruiken dan ben ik al heel blij. Mooi toch? En ik hoop voor mezelf dat ik de relaxte houding van de Kenianen lang vast mag houden in Nederland. Hakuna matata…

Gelukkig morgen nog de final celebration (waar we al onze collega’s uit de workshops weer gaan ontmoeten) en zondag nog een half dagje relaxen hier op het park. Het is klaar, maar gelukkig nog niet over.

1. Frans Heine:
    23 februari 2018
    Het is en blijft een avontuur. Een waar genot om je verhalen te lezen...alsof je er zelf bij bent. Geniet nog even van de mensen en warmte om je heen. Goede reis en tot na de vakantie.
  2. Bianca Bakkum:
    23 februari 2018
    Heerlijk om te lezen!!! Mooi avontuur weer, fijn dat we “mee mochten”
  3. Joyce:
    23 februari 2018
    Weer helemaal te gek om te lezen!! Wauw wauw😍
  4. Jantine:
    23 februari 2018
    Wauw, dit is wel een heel mooi verhaal. Mooi zus. Ik had die groep drie ook wel willen zien. Had ik je kunnen helpen met steeds maar zeggen dat ze heus wel leuk zijn. Wat een weelde dan toch bij ons. Ook in Velsen Noord. Geniet nog even van je laatste dag. Heel bijzonder. Wij gaan straks 50 graden kouder meemaken! ❄☃️
  5. Jaap:
    Mooi hoor Marlies!
  6. Manon:
    24 februari 2018
    Weer een goed verhaal Marlies! Nu nog heel even genieten en dan weer terug naar het koude Nederland! Heb nu al zin in van de zomer😙
  7. J.t.wentink:
    24 februari 2018
    Lijkt wel "college tour". 300 man, oh nee, vrouw en een mag een vraag stellen. Leuk verhaal weer. Nou nog maar even genieten van de laatste uren.
    Gr. Ons.
  8. Diana:
    24 februari 2018
    Toppers zijn jullie! Wat neem je straks weer veel indrukwekkende ervaringen mee terug naar het koude Nederland!
    Veel plezier met the Final Celebration! Flink zweten bij alle presentaties en dansen! Als je thuis komt kun je schaatsen! Enjoy! X
  9. Irona:
    24 februari 2018
    Wat een interessante dagen heb je gehad.
    Goede reis terug.
  10. Ans:
    26 februari 2018
    Dank Lieve Marlies voor je prachtige verhalen. Wat een fantastische ervaringen.
    Hoop voor je dat je weer eens heen gaat.
    We horen of lezen dat graag.
    Lieve groet, Ans en Willem.
  11. Elly:
    5 april 2018
    Heerlijk dat enthousiasme!
    Fijn dat jij onze docent bent, want hoe je schrijft, wat je vertelt over je ervaringen in Kenia; zo ben je ook voor de klas, met onze leerlingen...wat zijn ze bofkonten!!