Gelukkig nieuwjaar!

16 februari 2024 - Mombasa, Kenia

Gelukkig nieuwjaar! Maar… het is 16 februari?! Toch is mij vandaag een aantal keer een gelukkig nieuwjaar gewenst. Heel apart. Ik leg het uit.

Maar eerst: ik ben er weer!! Thuis. In de warmte (oh niet normaal, zal er niet al teveel over zeggen, maar echt… warm zeg. Echt. Tomatenwangen en schapenhaar 6dubbel back again 😊.) Maar ook bij de fijne Keniaanse mensen. En bij mijn inmiddels steeds meer bevriende mede-docenten. En in het hotel. Oh nee. Dat nog even niet. Want er zijn altijd dingen die anders lopen in Kenia. Het hotel was de eerste twee dagen overboekt. Dus moesten er een aantal deelnemers naar een hotel in de buurt. En omdat ik als laatste, met de laatste groep, aankwam, was/ben ik het bestuurslid dat in het andere hotel ging slapen. Ook wel weer leuk hoor. Anders. Maar een heel leuk hutje deze keer als hotelkamer. En heel veel aapjes. En een gezellig groepje. Maar het is natuurlijk niet echt handig. Snel bestuursoverleg kan niet, en we pendelen wat heen en weer. Gelukkig wel al (nu al, echt record) ten huwelijk gevraagd door een tuk tuk chauffeur. Oh ben je getrouwd? Nou geeft helemaal niks, je komt gewoon lekker hier wonen. En als je kinderen hebt laat je die toch overkomen? Hahahaha. Nou geen Kenia reis als je niet ten huwelijk bent gevraagd, zeggen Daniella en ik altijd. Check. Dat in ieder geval al gelukt!

Gisteren als laatste groep aangekomen dus. Best een aardige vlucht. Toch een paar uurtjes geslapen, maar de donderdag is echt landen altijd. Letterlijk en figuurlijk. Bizar om ineens in zo’n andere wereld te zijn. Je moet zo vertragen. En dat moet echt hoor. Totaal ander tempo. Al is het alleen maar omdat het hier zo warm is. Pole pole zeggen ze hier. Rustig aan… Heel goed. Zouden we in Nederland ook veel meer moeten proberen. Pole pole. Heerlijk geslapen en toen wakker geworden als een ander mens. Wauw. Ik ben er. Wat toch een geluk dat ik dit mag doen.

En vandaag dan echt het werk begonnen. We gingen met de groep naar de Playground. De deelnemers ontmoeten daar hun facilitators, de Keniaanse docenten die ze op de scholen begeleiden tijdens de workshops, en spreken de workshopdagen door. En dit was weer echt een feestje. Zó leuk dat ik steeds meer Kenianen begin te kennen. Zó blij word ik ervan. Grote glimlach die niet meer is verdwenen. En ze zeiden allemaal happy new year tegen me. Even gek. Maar hier blijkbaar niet zo gek. Ze hadden me in oktober voor het laatst gezien en dit was de eerste keer in het nieuwe jaar. En dus wens je elkaar hier in Kenia tot 1 maart, gewoon gelukkig nieuwjaar! Mooi toch.

Oh en nog even trots op mijn nieuwe project was ik. Het was al mooi om mijn VO groep zo bij elkaar te zien en toen zei facilitator Mary ook nog dat ze het zo’n goed idee vond om de Junior Secondary groep te scheiden van de gewone Secondary groep. Ze vonden het vorige keer echt lastig om het onderscheid te maken. De Junior Secondary docenten lopen toch echt tegen andere uitdagingen aan dan de Secondary docenten. Whoeha!! Goed aangevoeld. Nu maar hopen dat het ook goed uitpakt. Maar ben al blij met baby stapjes hoor. Dus komt goed. Alles is winst.

Het wordt dus allemaal steeds vertrouwder voor mij hier in Kenia. En er zijn weer hele nieuwe dingen. Maar de hele dag ben ik blij. Happy new year dus. Kan makkelijk in februari.

1. Andrea:
    16 februari 2024
    Verroest, sta je gewoon voor een nieuwe Defender op Schiphol (wij spotten altijd Land Rover Defenders)!
    Het klinkt alweer vertrouwd en warm, letterlijk en figuurlijk. ❤️
    Hier in de Franse bergen is het ook te warm, maar gelukkig hebben ze nog een beetje sneeuw laten liggen voor ons. Heel veel plezier daar!
  2. Ans en Willem:
    16 februari 2024
    Geweldige belevenis weer Marlies.
    Heerlijk om te lezen.
    Groet van ons.
    Ennne geniet met volle teugen…
  3. Elsa:
    16 februari 2024
    Ahhh zo genieten weer voor je! En nu ook je eigen project! Veel succes, maar vooral genieten!😘
  4. Vaders:
    16 februari 2024
    Lekker hoor en rustig aan daar maar.
  5. Marjolein:
    16 februari 2024
    Veelzeggende eerste reactie, thuis😊. Het ziet er weer zeer inspirerend uit, maar wel heel warm. Je kunt het bijna voelen op de foto’s🥵. Ik hoop dat je mooie dagen tegemoet gaat. Maar daar ga jij ongetwijfeld zelf ook voor zorgen.
  6. Annemieke:
    17 februari 2024
    Heerlijk weer te lezen vriend! En ik vind dat we hem erin moeten houden, gelukkig nieuwjaar tot 1 maart, nooit te laat om iemand een gelukkig jaar te wensen 😉 Ik wens jou weer een gelukkige tijd in Kenia en je bent al gelukkig begonnen ❤️ kus vriend
  7. Joyce:
    17 februari 2024
    Geweldig weer 🤩 Veel succes en uiteraard veel genieten, maar dat lukt jou sowieso 😘
  8. Martina Vuyk:
    17 februari 2024
    Heerlijk weer om mee te lezen! Dankjewel!
    En ja, het 'vertragen' herken ik wel als ik op Bonaire ben bij mijn dochter. Daar zeggen ze poko poko en dat probeer ik mee te nemen als ik weer terug ben in ons koude, hectische kikkerland. 😄
    Trouwens helemaal mee eens, als je mensen maar eens in de zoveel tijd ziet, nog gelukkig nieuwjaar te wensen! En dan ook maar meteen introduceren dat 'babystapjes nemen' goed is. Zou ons hier ook goed doen ... 😉
    Dus: Happy new year enne... neem de tuk tuk chauffeur maar gewoon mee. 😁🥰
  9. Doeteke Walda:
    17 februari 2024
    Rode wangen en schapenhaar……o, heerlijk. Daar heb ik nou echt zin in!,
    Geniet van je werk😘
  10. Mariska:
    17 februari 2024
    Ik ben weer benieuwd naar je verhalen. Geniet ervan!!
  11. Jantine:
    17 februari 2024
    Beter hoor. Je bent weer op je plek! Wij ook bijna. Helaas geen aapjes hier. Maar die creëren we dan maar zelf. Veel plezier weer!
  12. Wiske:
    18 februari 2024
    Pole pole... houd die vast!
  13. Daniella:
    19 februari 2024