Zal ik dan toch maar blijven?

3 maart 2023 - Nairobi, Kenia

Gister was ik op de TTC, de teachers training college. De pabo van hier dus. Om 07.00 uur in de auto om na 2 uur hobbelen in Kinango te belanden bij een prachtig nieuw gebouw, wederom in de middle of nowhere. Was geen straf hoor. Heel gezellig in de auto met Gert Jan, Ria en Daniella en wat is dit toch een prachtig stuk Kenia. Vanalles te zien onderweg. Rode wegen, baobab bomen, koeien en zelf een brommertje met een geit erop met zijn hoofd naar beneden. Oké dat was wel zielig. Vond ik ook hoor. Maar zo gaat dat hier. Keniaanse directeur Francis had ook laatst een kip achterin zijn auto. Nou die is daar heus niet omdat hij daarna fijn bij de andere kippen op het erf mag spelen. Maar goed. De pabo. Wat was dat leuk! Ze zijn een heel mooi groot en nieuw complex aan het bouwen. Op dit moment met alleen twee klassen ECD (kleuters) opleiding, maar in september komt hier PO bij. We werden heel hartelijk ontvangen en mochten als eerst een rekenles bijwonen. En wat een prachtles was dat. In groepen, studenten heel actief en heel praktijkgericht. En wij nog even aan het einde van de les de wiggle wiggle met ze gedaan. Sloot goed aan op het onderwerp: patronen. Want daar ging het over. Belangrijk onderwerp. Als leerlingen patronen kunnen zien kunnen ze ook voorspellingen doen. En daar heb je veel aan tijdens de rest van je leven. Om een goede burger te zijn. Want ja ook hier staat in het curriculum dat leerlingen moeten worden opgeleid tot goede burgers. Mooi vak toch hè wiskunde? 😊. Na de les aten we droog witbrood met een eitje (toch lief dat ze dat voor ons geregeld hadden) en kregen we een rondleiding over het terrein. Ook nog even in de dorms gekeken. Nou keurig hoor allemaal. Zeker voor Keniaanse begrippen.

Een heel gaaf bezoek dus. En voor het eerst sinds ik nu steeds in Kenia ben dacht ik: hier zou ik wel kunnen werken. Ik vond de les leuk en de studenten en de collega’s. Oh en de manier waarop les werd gegeven kon ik me ook in vinden. Dus nou ja. Als ik dan ooit hier wil blijven, wil ik daar wel werken. Zeker als het PO erbij komt. Want van kleuteronderwijs heb ik natuurlijk niet zoveel kaas gegeten.

En dan vandaag met Michiel mee voor de schoolleidersopleiding. We gingen mee met Keniaanse coach Mwanarusi om één van de headteachers te bezoeken die dit weekend nieuw gestart is met de opleiding. De schoolleiders opleiding duurt twee jaar en zoals ik in mijn vorige blog schreef wordt die bijna helemaal gedraaid door Keniaanse trainers. Shifting the power. Steeds minder zijn wij nodig hier. Dit is ook weer interessant om te zien. De headteacher ging een les in groep 3 observeren en die nabespreken met zijn docent. En die werd dan weer gecoacht door Mwanarusi. Wij keken alleen maar! En wat deed zij dat goed! En wat deed de headteacher het al goed. Hij gaf aan dat hij nu al van de opleiding had meegenomen dat het belangrijk is om vaker in de klas te kijken. Hij was deze week al eerder geweest en zag nu al een heel andere les. In groepjes en met materialen (stokjes van buiten) bijvoorbeeld. Weer een hele andere tak van teachers4teachers dus, maar ook zó belangrijk. En hierna nog even met Michiel, Daniella en Mwanarusi naar het strand gelopen. De school die we bezochten ligt op het schiereiland Funzi. Midden in de mangrove. Prachtige omgeving om even doorheen te wandelen en erg gelachen met elkaar.

En nu is het alweer bijna afgelopen. Wat jammer toch! Morgen nog de Final Celebration, maar daarna gaan we toch echt morgennacht naar het vliegveld en zondagochtend vliegen. Kom ik gewoon weer naar huis hoor. Ik blijf nog niet. Want ik mag in oktober weer heen. En dat maakt weggaan uit dit fantastische land gelukkig een stuk gemakkelijker.

1. Andrea:
    Wel terugkomen hoor!! 😱😊❤️
  2. Lieke:
    3 maart 2023
    Wat ontzettend leuk Marlies! Je was toch nog in m'n spam terecht gekomen maar om het omdenk thema vh vorige blog aan te halen: wat een geluk om al jouw te gekke verhalen in 1x keer te mogen lezen!
    Wat een fantastisch avontuur beleef je weer en wat doe je dat allemaal dapper! Echt super zeg. Respect voor jou, voor T4T en alle betrokkenen.
    Tot snel X
  3. Ans:
    3 maart 2023
    Ach ja Marlies. Is het alweer voorbij.
    Wat heerlijk weer dat we zo mee mochten gaan met je in Kenia. Begrijp helemaal dat hier je hart ligt. Maar wat fantastisch dat je in oktober weer mag. Top. We wensen je sterkte met gedag zeggen… afscheid klinkt zo zwaar😮…
    Goede en mooie thuisreis.
    En nogmaals dank… warme groet van ons.
  4. Karlijn:
    3 maart 2023
    👍👍. Super, dat je op al die verschillende manieren een bijdrage kunt leveren, van betekenis kunt zijn én dat jij als persoon kunt laten zien wat je in huis hebt. Je bent volgens mij helemaal op je plek; fantastische job voor je- had ik al eens genoemd geloof ik;-). Ik zie het allemaal levendig voor me, ook door je leuke schrijfstijl, dank voor de verhalen. Lfs en groeten!
  5. Ingrid:
    3 maart 2023
    Heerlijk om je avonturen te lezen. Ik zie het allemaal voor me.
    En mocht je daar willen blijven, wil ik je wel leren hoe je je huisje schoonhoud🤣🤣 en kunnen we altijd briefjes via de ap schrijven naar elkaar😉
    Veel plezier voor morgen en een goede reis terug. Xxx
  6. Wiske:
    3 maart 2023
    Keer op keer mooie ervaringen, Marlies! Fijn als je terugkomt natuurlijk! Maar als.je uiteindelijk ooit iets anders beslist dan hoop ik dat Je vaak een uitwisseling regelt!
  7. Manon:
    4 maart 2023
    Klinkt weer heel goed Marlies! Maar ik ben toch wel blij dat je gewoon weer terugkomt hoor😉😇 Goeie reis en tot snel!
  8. Marjolein:
    5 maart 2023
    Wat mooi om te lezen dat je zoveel positieve verandering ziet. Prachtige verhalen Marlies. Ik zie jou daar nog wel eens voor lange tijd werken en veel kennis overdragen. X
  9. Isabel:
    5 maart 2023
    Zojuist in één adem al jouw blogs van de afgelopen reis gelezen. Wat ontzettend leuk geschreven. Voor mij echt meegenieten op afstand. En een herbeleving van mijn eigen Kenia- ervaring. Dankjewel daarvoor. Keep up the good work! Groetjes Isabel (deelnemer laatste oktoberreis)
  10. Hanneloes:
    5 maart 2023
    Ja hallo! Voorlopig mag je daar niet blijven hoor! Ik heb je net teruggevonden! 😆😆
    Goed verhaal weer, die wiggle wiggle kun je in april wel even voordoen 😄.