Apen op je schouders.

21 februari 2024 - Diani Beach, Kenia

Een aap op je schouder staat voor de verantwoordelijkheid die je neemt. Als je “ja” zegt, accepteer je de aap en daarmee de verantwoordelijkheid op je schouders. Andersom werkt het trouwens ook. Als je een opdracht geeft, zet je de aap op iemands anders schouders. Thuis zitten er voor mijn gevoel vaak een hoop apen op mijn schouders. Gezellig hoor, maar toch. Soms is het iets te gezellig. Hier ook wel. Soms letterlijk. Hoewel letterlijk. Niet op mijn schouders, maar wel om mij heen. Lachen hoor!! Die letterlijke dan. Ik verheug me helemaal op de aapjes hier op het resort als ik hierheen ga. Zeker ’s ochtends zijn ze er en zo rond borreltijd komen ze weer terug. Superleuk! Maar goed. Deze blog even over de figuurlijke.

In Nederland hebben we allemaal wel eens teveel apen op onze schouders. Zo ook hier in Kenia. De leraren en directeuren die je hier spreekt voelen precies hetzelfde. Ze willen wel goede lessen voorbereiden, maar daar is zo weinig tijd voor. Ze geven velen uren les en hebben ook nog eens veel nakijkwerk en administratie te doen. En gisteren was ik bij een headteacher (een directeur basisschool) op bezoek, die ook nog eens directeur van de Junior Secondary op zijn terrein is én interim directeur op de nieuwe Secondary school in de buurt. Nou, dat zijn een hoop apen op je schouder hoor!

Gisteren was opnieuw een hele toffe dag! Ik ging mee met Gert Jan voor de schoolleiders op leiding. T4T kent een aantal projecten. SNE (speciaal onderwijs), ECD (kleuters), primary (basischool) en mijn JSS en Secondary. En zo ook de schoolleidersopleiding. Toen T4T hier 20 jaar geleden begon, zagen ze dat er niet echt een opleiding bestaat voor directeuren. Die hebben zij toen opgezet, en inmiddels wordt deze training bijna helemaal door Keniaanse trainers gegeven. Een mooi voorbeeld van shifting the power. Het overgeven van ons project aan de Kenianen. Headteachers hier leren op deze opleiding velen facetten van leidinggeven aan, en het coachen van hun team. Gisteren ging ik op bezoek bij een docent die net in oktober met de opleiding begonnen was. En wat was dat leuk en mooi! Gert Jan had van te voren zijn bedenkingen, omdat deze headteacher in oktober helemaal niet op de trainingsdagen gekomen was en zaterdag te laat kwam, maar hij bleek op zijn school een andere man. (Met veel apen op zijn schouders ook dus!)

We bezochten een groep 4 les rekenen, waarin al de leerlingen actief waren en zelf materialen hadden meegenomen. De docente waar we keken had dit allemaal geleerd van de headteacher, door middel van coachgesprekken. Wauw! Hierna naar een Junior Secondary les. Dat was een stuk minder actief maar toch zagen we de docente stappen maken. We zagen ook meteen waarom T4T echt deze Junior Secondary schools moet oppakken. De docente probeerde ze wel in groepen te laten werken, maar toen de headteacher haar naar haar challenges vroeg, gaf ze aan dat ze niet goed wist hoe ze iedereen aan het werk kon krijgen. Je zag haar worstelen. Ze wil graag maar hoe dan?? Nou mooi. Mooie uitdaging voor ons en voor de headteacher. Hij wil nu zijn docenten meer laten samenwerken. Van elkaar leren. Er zijn een hoop challenges, maar we kunnen samen nadenken over oplossingen.

En de headteacher zelf? Die was heel enthousiast over de schoolleiders opleiding. “I have a lot of monkeys on my schoulder, but de schoolleaders course helps me to get rid of some of them.”😊

En mijn eigen apen? Die delen we hier ook hoor. Fijn bestuur, dat bestuur van teachers4teachers. We helpen elkaar en vullen elkaar aan. En misschien zijn de apen hier gewoon wel wat minder zwaar. In dit klimaat en zo onder de evenaar. En hoewel het hard werken is, neem ik heus ook wel tijd voor mezelf. Nu zit ik bijvoorbeeld op het terras deze blog te typen en straks ga ik nog even een uurtje bij het zwembad liggen. Beetje weekend heb ik dus. En het werk geeft ook heel veel energie. Ik kan debiel genieten als deelnemers terugkomen met verhalen over de stappen die ze gezet hebben. Of over de dankbaarheid die ze voelen. Of de gezelligheid. Of de herkenning. We brengen onderwijsmensen samen en dat is zo ontzettend waardevol. Blij ei ben ik. Of blije aap. Dat kan ook! 😊

1. Andrea:
    21 februari 2024
    Wat een mooie metafoor! Af en toe kan die aap ook gewoon even de boom in. 😄
    Heerlijk om je belevenissen te lezen! ❤️
  2. Doeteke Walda:
    Dubbel genieten‼️
  3. Vaders:
    21 februari 2024
    Leuk zo’n apenverhaal. Niet teveel apen op je schouders nemen hè, dan gaan ze bijten. Zoals Andrea zei: “ stuur ze maar de boom in.” Maar voorlopig heb het er nog plezier in, dus vooruit maar. Veel plezier.🙋‍♂️
  4. Isabel:
    21 februari 2024
    Ik geniet op afstand mee door jouw leuke verhalen, Marlies.
    Top!
    Ga lekker zo door.
  5. Marieke van der Ploeg:
    21 februari 2024
    Wat weer een mooi verhaal, het plezier spat er van af!
  6. Hanneloes:
    23 februari 2024
    Goed bezig nicht! Laat die apen maar lekker daar, waar ze horen!
    😘
  7. Daniella:
    24 februari 2024
    In Nederland de apen maar naar Kenia sturen.... In de bomen van Kenia komen ze beter tot zijn recht dan op jouw schouders 😉

Jouw reactie