Vrije ochtend, kleuters en toch ook middelbare school.

17 oktober 2023 - Diani Beach, Kenia

Na 4 dagen T4T overleggen, voorbereidingen, workshops bezoeken, teambijeenkomsten houden en vervoer regelen was ik zondagavond echt heel moe. Ik verheugde me dus erg op mijn vrije ochtend. Lekker met een bootje naar het rif en een zandbak. En daar dan beestjes zoeken. En snorkelen. Lekker achter voorzitter Jan aanhobbelen ook. Alleen toen Jan hoorde dat ik meewilde was hij blij, want hij kon eigenlijk niet. Oh perfect Marlies, dan kun jij de groep meenemen, dat is helemaal iets voor jou. Jajaja, dat zal best, maar ik moest even slikken, want dan zou ik nóg verantwoordelijkheid en een taak hebben. Ik wilde juist alleen een beetje volgen en nergens aan denken… Maar goed. Ik ben bestuur, niet zeuren.

En het bleek natuurlijk dat Jan gelijk had. Het was natuurlijk helemaal wat voor mij. Helemaal in mijn element was ik. Tuck tucks regelen langs de weg, de groep meenemen. Vanalles vertellen over zeesterren, zeekomkommers en sponsen, het was fantastisch! En de groep leiden met deze groep is alleen maar een feestje. Dat gaat helemaal vanzelf. Ik kwam iets later bij de verzamelplaats (waar ik de tuck tucks heen had gestuurd) omdat ik het geld was vergeten voor de bootjesmeneer. Hadden ze niet eens door, want ze stonden massaal een baviaan te fotograferen. Hoewel dat ik er weer was, wisten ze toch. Want toen de baviaan ineens een onverwachtste beweging maakte werd massaal mijn naam gegild. Hahahahahaha hoezo? Wat had ik gedaan dan met die baviaan? Had ik me op moeten offeren ofzo? Maar ook wel weer lief. Het was een topdag. Met ietwat verbrande schouders en een nog roder dan normaal voorhoofd, ging ik superblij weer aan het werk. Vervoer regelen en bestuursvergadering was dat werk. Serieus nogmaals: topdag!

Over topdagen gesproken. Vandaag kon er ook wat van. Ik ging op pad met deelnemer Teske. Zij is 20 jaar geleden mee geweest met één van de allereerste T4T reizen. Nu is ze directeur van twee basisscholen en kreeg hier de verantwoordelijkheid over de ECD (early child development dus kleuters) tak. Zij heeft twee dagen workshops gegeven aan 44 (!) kleuterleidster. Wat een held. Dus vandaag tijdens de eerste scholenbezoeken ging ik met haar mee. En dat was fantastisch. We keken mee in een kleuterklas met 92 (!!) kleuters. En allemaal deden ze mee met de les. Niet normaal. Buiten gingen ze een bepaald moment in de kring staan en daar kon ik niet eens een overzichtsfoto van maken. Te groot.

Ik ging na een half uur uit de les, want er was ook een Junior Secondary en ik wist dat één van de docenten daar, ook de workshops bij ons gevolgd had. Bij deze docent Ireen mocht ik een les kijken en nabespreken. Ik vroeg was zij nu anders deed nu ze de workshops had gevolgd. En echt het waren babystapjes, maar wat was dat mooi! Ze vertelde nu aan het begin aan de leerlingen wat ze aan het einde van de les zouden moeten kunnen en ze liet ze regelmatig met elkaar overleggen. Dat deed ze voorheen nooit, zei ze. Dus babystapjes, maar zo moet het ook gaan. Deze school blijkt nog erg achter te lopen, had Teske al gezegd. Nou dan zijn babystapjes des te mooier. Ook vroeg ik haar waarom ze leraar was geworden. Omdat ze ooit een favoriete leraar had die haar echt zag. Haar potenties. “My teacher saw me. I am what I am because of her. And I want to do the same to my students now.”

Tot slot nog een wiskundeles gezien bij een docent die echt de hele dag vroeg of we niet ook bij hem wilden komen kijken. Charmante man, goed verzorgd, leuk baardje, dus oké oké, aan het einde van de ochtend kon het. Nou, die zou ook eens een T4T workshop moeten volgen en de babystapjes maken. Hahaha. Maar hij was wel populair en deed super enthousiast mee toen we de wiggle wiggle nog even met zijn klas deden. En hij liet ons zomaar in zijn les kijken hè? Dat is ook niet niks. Veel meegemaakt dus weer. En nu terug in het hotel en morgen waarschijnlijk een hele hoteldag. Ook wel weer eens lekker zeg! Werken vanuit het hotel. Lijkt me heerlijk! Maar ja, je weet het nooit hè? Kan zomaar weer anders zijn hier in Kenia 😊.

1. Doeteke Walda:
    17 oktober 2023
    Ha, als een baviaan mijn richting opkwam zou ik ook ..’Marlie-ies ‘ roepen!! ( mocht je in de buurt zijn….) 🐒
    Geniet maar fijn van iedereen en alles wat je pad kruist🦟🐚🌞
  2. Hanneloes:
    17 oktober 2023
    Goed verhaal zeg! Eigenlijk kun je dus altijd alles aan jou overlaten Marlies! 🤣 Goed om te weten. Veel plezier lieve nicht! 😘❤️
  3. Vaders:
    17 oktober 2023
    Sjonge, ja wel druk, maar ook leuk en dan met tuktuks vervoer? Apart en ook weer een beetje vakantie toch? Hou je taai en veel plezier met al die onderwijsmensen. Ook die kijken wel hun ogen uit natuurlijk en gaan thuis niet meer zeuren over grote klassen. En ze hebben een reden om thuis ouders minder te woord te staan. De leerkrachten zijn hier echt voor de leerlingen denk en voor leraren uit Nederland, dat dan weer wel. 🙋‍♂️🙋🏼‍♀️
  4. Manon:
    17 oktober 2023
    Wow 92 kleuters!!! Respect hoor. En ja die baviaan, je weet die kom je nog heel vaak tegen😇 Geniet van je hotelpagina en van al het onverwachte wat vast gaat komen 😉
  5. Andrea:
    18 oktober 2023
    Oei, ik ging hier in NL al nooit naar de wc op school, maar daar zou ik zéker al het vocht eruit zweten voor de zekerheid... 🙃
    Verder ziet het er weer schitterend uit, ik hoop dat je een fijne hoteldag (ben je dan 'vrij'?) hebt gehad!
  6. Marlies Wentink:
    18 oktober 2023
    Ja wel echt soort van ‘vrij’. Stand by voor de deelnemers, maar dat gaat vast goed! Heerlijk! 😍
  7. Ria:
    18 oktober 2023
    Marlies, eindelijk heb ik tijd om je verhalen te lezen! Het is alsof ik er gewoon bij ben, alsof je me dit aan de bar even vertelt. Heerlijk 😍, ik geniet er van. Ik hoop in februari weer lekker samen met jou op avontuur te gaan😘
  8. Wiske:
    18 oktober 2023
    Mooi verhaal weer, Marlies. Lees/leef ik toch met je mee in Kenia zonder Engels te spreken😆
  9. Mirjam:
    19 oktober 2023
    Wat schrijf je toch mooi waardoor ik als lezer bijna voel hoe jij het voelt! Een baan op je lijf geschreven en de Keniaanse onderwijzers mogen blij zijn met zo'n bevlogen onderwijsmens als jij! Er zijn meer plekken in Afrika waar ze zo iemand als jij wel kunnen gebruiken! 😉🦒
  10. Ans:
    19 oktober 2023
    WAUW Lieve Marlies.
    Wat een geweldige verslag.
    Zo duidelijk dat we er gewoon bijna bij zijn.
    En wat een prachtige foto’s.
    Wat maak je weer veel mee.
    FANTASTISCH.
    Lieve groet van ons.
  11. Daniella:
    22 oktober 2023
    Hahahaha leuk om te lezen!