Turn and face the strange(r).

1 oktober 2023 - Heemskerk, Nederland

Changes is een nummer van David Bowie dat ik altijd in mijn hoofd heb als dingen in mijn leven veranderen. En eigenlijk zegt dat ook een hoop over meegaan met teachers4teachers naar Kenia. Daar moet je namelijk altijd het onverwachtse verwachten. Verwachten dat niks gaat zoals gepland. En daar flexibel in zijn. Dat vergeet ik soms in mijn dagelijks leven. Jammer, want dat soms dingen anders gaan dan gepland, en dat dan blijkt dat dat prima is, is ook wel weer leuk. Avontuur! Nieuwe dingen! Anders! Niks mis mee.

Want jaaaaaaaah, na 7 lange maanden wachten mag ik weer! Naar Kenia. Met teachers4teachers. Mijn teachers4teachers 😊. En het is gewoon wéér spannend. En ik heb gewoon wéér heel erg veel zin. Echt. Het is niet normaal. Net twee zeer geslaagde voorbereidingsdagen achter de rug en nu komt het echt heel dichtbij! Nog 10 nachtjes slapen. Lijkt ook wel weer lang, maar dat is het natuurlijk niet. Voor ik het weet…

Ik oktober gaan we met de directeuren PO en teamleiders VO op stap. Vorig jaar was dit mijn allereerste reis als bestuurslid en had ik nog geen eigen teamleiders VO mee. Deze keer is het anders. Want deze keer gaan er wel vijf VO-ers mee. En daar ben ik natuurlijk héél blij mee. Dit betekent namelijk dat we drie workshops voor de Keniaanse HOD’s kunnen verzorgen. Een HOD is in Kenia een head of department. Die heeft op een school een bepaalde afdeling onder zich. Bijvoorbeeld de afdeling science: wiskunde, biologie en scheikunde. De HOD is dan verantwoordelijk voor de docenten van die afdeling. Hij maakt de roosters en begeleidt nieuwe docenten. Een mooie uitdaging voor onze teamleiders om met deze mensen te gaan werken. En ik ben dan weer verantwoordelijk voor deze vijf mensen. Zin in, want was nu al zo gezellig!

En drie workshops? We werken toch in duo’s?  Ja!! Want wat ook nieuw is dat we, voor het eerst in het VO, een Keniaanse workshopleider met een Nederlandse teamleider laten werken. Eén van ‘mijn’ VO mannen, Bayah, gaat deze taak op zich nemen. Prachtig moment in deze lange 7 maanden was het moment dat ik hem hiervoor ging vragen. Hij was daar zó enthousiast over. Nou ik ook! Ben heel benieuwd. Uiteindelijk moeten de Kenianen het werk van teachers4teachers helemaal over gaan nemen. Dit is een klein begin. Via Teams contact met Kenia, ging trouwens ook op zijn Keniaans. Het is echt niet even snel een meeting met Kenia. Zo werkt dat niet daar, was ik ook even vergeten. Voor de verbinding er was, was ik zo een uur verder. Met de telefoon en Bayah op die telefoon naast me (‘hello, hello?’) Tja. Anders. Maar daarna heel blij dat het gelukt was. En dat we elkaar weer hebben ‘gezien’.

En behalve dat ik nu voor het eerst ook echt VO teamleiders mee heb, wat heel leuk is, ging er nog iets anders totaal onverwachts anders. Wat veel minder leuk was. Ria vertelde namelijk vorige week dat ze om privé redenen niet mee gaat naar Kenia. Oh wat verdrietig voor haar en jammer voor ons. En ik schrok. Want behalve dat ik haar erg ga missen, dacht ik meteen: maar dan wordt het toch veel minder leuk? En… kunnen wij haar taken wel zomaar overnemen? Ria doet zó veel achter de schermen als we daar zijn. Kan ik dat wel zo snel? Ik ben pas twee keer als bestuurslid meegegaan hè? Maar toen was ik even vergeten dat dit precies is waar deelnemen aan een teachers4teachers reis om draait. Het gaat namelijk altijd anders dan verwacht. En het is altijd spannend. Maar leuk spannend. Want je blijkt dingen te kunnen die je niet van jezelf had verwacht. Mooi toch? Dus zo zal het vast weer gaan. Turn and face the strange(r) en alles zal goedkomen.

Zin in!! Nog 10 nachtjes slapen. 😊

1. Andrea:
    1 oktober 2023
    Komt goed schatje, dat kun jij! ❤️
    Gelukkig wel e-mailmeldingen van deze reispagina, volg ik je weer op de voet. 🙂
  2. Mariska:
    1 oktober 2023
    Ga je weer volgen hoor! Ben benieuwd hoe de VO-ers het gaan vinden. En natuurlijk hoe de reis verloopt! Nog een paar nachtjes, tijd gaat snel dus voordat je het weet… het gaat zeker goed komen.
  3. Michiel:
    1 oktober 2023
    Prachtige blog Marlies. We zijn er klaar voor en gaan er een prachtige reis van maken. Tot in Kenia!
  4. Jantine:
    1 oktober 2023
    Ja, daar ga je weer. Nou als je je zus in het centrum van Utrecht, naast de gracht, kunt laten straatje keren, dan zal dit ook vast lukken!
  5. Ans:
    Lieve Marlies.
    Jij bent zo’n kanjer.
    Het gaat je echt lukken.
    En ja veranderingen en spontane “akties” het lijkt er bij te horen.
    Niets is vast.
    Wij gaan je weer volgen. Kijken er al bar naar uit.
    Wij wensen je alle goeds met de voorbereidingen.
    Wat een prachtig mooi werk mag jij met je mede collega’s verrichten. FANTASTISCH.
    Liefs Ans en Willem
  6. Paula:
    1 oktober 2023
    Marlies, wens je weer heel veel succes en vooral mooie ervaringen toe.
    Maar aan jou zal het niet liggen. Met veel enthousiasme en zin ga je ervoor.
    Ga je weer volgen en genieten van de verhalen. Liefs Henk en Paula.
  7. Martine:
    1 oktober 2023
    Leuk weer Marlies om je wederom te volgen !
  8. Jan Schotman:
    1 oktober 2023
    Ik wens je veel plezier! Dat worden mooie blogs.
  9. Manon:
    2 oktober 2023
    Het komt allemaal goed!
    Veel plezier en vooral geniet!
    Ik ga je weer volgen natuurlijk
  10. Linda van:
    2 oktober 2023
    Wat leuk om te lezen, ik ga je volgen! Heel veel succes (want dat gaat jou zeker lukken met jou motivatie!!) en uiteraard veel plezier!!
  11. Mirjam:
    6 oktober 2023
    Zoals verwacht loopt alles anders en dat is nou precies wat jou zo goed afgaat! Heel veel succes en plezier en natuurlijk volg ik je weer! Liefs van Mirjam
  12. Vaders:
    9 oktober 2023
    Ja, gezien. Het wordt een mooi dagboek. Ook veel foto’s meesturen natuurlijk. Ben wel benieuwd weer naar alle avonturen. Niet boven Israël vliegen. Heb een goeie tijd daar. Het relativeert het leven hier. Daarna kan je weer relaxt naar de problemen hier kijken en denken: “waar maken ze zich toch allemaal druk over?” Vergaderen en daarna???? Tja. Nogmaals veel plezier.
  13. Sjaukje:
    12 oktober 2023
    Heel veel plezier en wat gaaf dat het VO nu ook meegaat.
    Enne... het komt altijd goed. Polle polle.