Van pontjes die zonder ons gaan, spoorloze sleutels en een klas op stelten.

17 februari 2018 - Diani Beach, Kenia

Ik ben er weer!!! In Afrika, in Kenia, met teachers4teachers in het Boabab resort. Wat heerlijk toch weer dit: 32 graden, alles plakt, maar dat geeft helemaal niks want big smile want ik ben er weer!! Tussen de geur van houtvuren, kruiden en een vleugje zoute zee. Tussen de aapjes en de hagedissen. Echt thuiskomen. Maar dat is natuurlijk veel te soft om te zeggen, dat snap ik, maar het voelt echt wel een beetje zo..

Nieuw vriendje weet dat ik wannabe Freek ben

Is het heel anders dan vorig jaar wordt me veel gevraagd? Nou het is misschien iets minder spannend omdat ik weet wat me te wachten staat. Ik weet hoe het resort eruit ziet. Ik weet hoe de chaos van Mombassa is. Ik weet dat je met het pontje over moet in Mombassa en dat dat pontje helemaal volgestouwd wordt. Wat ik niet wist is dat het ook wel eens kan gebeuren dat je gewoon niet voor gelaten wordt bij deze pont. We verloren echt van alles dat er reed of liep. Tuk tuk’s, gewone auto’s, vrachtwagens, andere busjes, voetgangers, geiten, boze pont mensen die geld moesten innen… Niet normaal. Ruim een uur gewacht en ondertussen het busje uitgedreven. Maar avontuur, avontuur, want wie maakt dit nou mee midden in de winter op 15 februari. En het resort is niet veranderd. Heel mooi en relaxt.

Even in de zon gelegen en daarna snel de eerste meeting met de groep en daarna met zijn allen eten. Nog een klein stress momentje toen mijn sleutel weg bleek te zijn… ‘Mmmmm, dat gaat geld kosten’,zei de meneer van de receptie. Ik naar mijn kamer, binnengelaten door één van de parkwachters met toch wel beetje bonkend hart. Want wat nu?? Wat als de sleutel niet gevonden wordt? Hoe sluit ik morgenochtend mijn kamer af? Heb ik nog wel geld om te eten als ik straks thuis ben? Gelukkig bleek als snel dat VO reisgenootje Pauline de sleutel in haar tas had gestopt! Pfff. Toch nog rustig, beetje later dan gepland slapen in mijn nieuwe mega kamer.

En die slaap was goed want vandaag de eerste dag aan het werk met het Keniaanse onderwijs. We begonnen met een bezoek aan een basisschool. Even sfeer proeven. Dit had ik vorig jaar ook al uitgebreid gedaan, dus niet nieuw, maar toch wel weer even leuk. Het leukste moment was in groep 7. Hier zijn de leerlingen in groep 7 van de leeftijd van onze brugklas, dus ik voelde me daar, na al het giechelende, aan mij plakkende, kleine kinderen geweld, meteen thuis. Ze waren met een rekenles bezig en deden sommen die bij ons in 3 vwo worden behandeld. Niet te doen en dat bleek ook wel, want toen ik na een half uur nog even terugkwam om een foto te maken, waren ze nog met precies dezelfde opgave bezig. Ik weet dus niet of deze oefening wel zo effectief was. Maar goed.. We waren daar met 8 Nederlandse docenten op bezoek in die klas en ik ging zo op in die leerlingen en de opgaven dat het me pas na een hele tijd opviel dat het wat onrustiger om me heen werd. Een kind zei zachtjes: ‘teacher, teacher, look around you…’ en toen bleek dat mijn collega’s en de Keniaanse juf allang door waren en ik alleen met 50 Keniaanse pubers was overgebleven. Top!! Lachen en ik heb natuurlijk meteen de boel op stelten gezet.. Nee hoor viel wel mee, maar ik vond het wel heel gezellig met deze leerlingen. Ik herkende ze. Er is echt niet zoveel verschil tussen de pubers in Nederland en de pubers hier. Dat was me al opgevallen vorig jaar met de docenten (we zijn echt allemaal vooral leraren die hetzelfde vak beoefenen) maar dat blijkt dus ook voor de leerlingen te gelden. Zoveel verschil in materialen, omgeving en misschien ook kansen, maar uiteindelijk zijn het gewoon pubers waar ik meteen iets mee had. Leuk leuk!!

Voordat het chaos werd :)

’s Middags nog een gesprek onder de mambo boom met de HOD (head of department) van de regio waar we morgen de workshop gaan geven. Ook dit weer heel gezellig en relaxed. En herkenbaar. Want toen wij vroegen wat nou de grootste werkdruk oplevert in het onderwijs zeiden ze: het nakijkwerk...

1. Jiska:
    Hey Marlies,
    Wat leuk om je verhaal te lezen! Hoop dat je een toptijd hebt, ondanks de sleutel- en pondissues...😜 Liefs, Jiska
  2. Andrea:
    17 februari 2018
    Ik volg je vanuit de sneeuw, heerlijk om je belevenissen te lezen!
    Heb ik nou nooit, ponDjes die er zonder mij vandoor gaan! 😉😁
  3. Meta:
    17 februari 2018
    Lieve Lies, wat een mooi en enthousiast verhaal weer!! Heel leuk om te lezen! Enjoyyy!! Xx
  4. Claudia:
    17 februari 2018
    Wat een avontuur weer! Geniet ervan!!
  5. Jantine:
    17 februari 2018
    Wat een plezier toch weer. Mooi om je verhaal te lezen. Er is nog heel wat te doen daar qua werken op niveau. Maar omgekeerd kunnen wij ook wel wat leren van de relaxte benadering van het onderwijs daar. Het is weer een bijzondere trip hoor! Kus, zus
  6. Joyce:
    Klinkt weer geweldig leuk allemaal! Geniet ervan!! 😘 Groetjes van Joyce
  7. Carin:
    Leuk hoor!
  8. Annemieke:
    17 februari 2018
    Hi vriend! Je bent er weer, in Kenia en met een Blog voor ons, zo leuk om met je me te lezen. Geniet nog van je dagen daar, wij maken ons bijna op om naar de sneeuw te gaan! 😘 vriend
  9. Diana:
    17 februari 2018
    Haha! Over die pont kan ik, na vorig jaar, een heel boek schrijven! Veel succes met de workshopdagen!
  10. Joyce:
    17 februari 2018
    Te gek weer om te lezen! Succes en plezier😘
  11. Natascha Van vliet:
    17 februari 2018
    Ben alleen al jaloers op jouw lekkere weer daar!!!
  12. Doeteke Walda:
    Drs.P in Mombassa...... heen en weer....Jaloers, jaloers!! Dikke kus😎
  13. Bianca Bakkum:
    17 februari 2018
    Geweldig om jullie zo te volgen!!! Geniet ervan
  14. Freke Heideman:
    17 februari 2018
    Gaaf hoor! Na onze reis naar Tanzania en twee scholen daar, kan ik me helemaal voorstellen hoe je je daar voelt in de klas. Heel veel plezier en hopelijk kan je iets moois betekenen voor de docenten en leerlingen daar!
  15. J.t.wentink:
    17 februari 2018
    Weer leuk om te lezen hoe jij je vermaakt met pubers.Toch voor veel volwassenen een lastige leeftijdscategorie.groet,moeders.Geniet ervan.
  16. T.J. Wentink:
    17 februari 2018
    wat geweldig, zo'n ervaring. Fijn om je zo te volgen. Geniet ervan. Liefs ook Tinus en tante Betty
  17. Ans:
    17 februari 2018
    pondjes gaan om je middel zitten.....wat jij bedoelt zijn ...pontjes.
    Maar even goed leuk om te lezen hoor....

Groet, Willem.
  18. Marieke:
    17 februari 2018
    Leuk weer hoor al die verhalen! En gewoon tussendoor ook nog even vakdidactiek in Nederland meevolgen 😀 Nog heel veel plezier daar!! 😘
  19. Marjolein:
    17 februari 2018
    Hey teacher! Te gekke blog! Succes de komende dagen! Enne...groetjes aan Nanette. X
  20. Ralf:
    17 februari 2018
    Lekker vehaal weer! weer eens wat anders dan de winterspelen ;). Enjoy
  21. Ingrid:
    17 februari 2018
    Wat leuk om je weer te kunnen volgen. Heel veel plezier daar. Kus van ons xxx
  22. Ellen Schröder:
    18 februari 2018
    Hi Marlies, leuk om je enthousiaste verhalen te lezen. Ik ben benieuwd hoe ze daar in Kenia met "passend onderwijs" omgaan. Heb je daar al iets van meegemaakt?
    Groetjes aan Kristl ook!
    Ellen